Kategorier
Blog Kompetencer

Digital Natives – et tåbeligt udtryk

Næsten dagligt støder jeg på lærere og andre professionelle, som meget nøgtern konstaterer af at de unge mennesker, som i dag går i skole og på andre uddannelsesinstitutioner alle er velbevandrede og kompetente it-brugere. At de er indfødte, mens vi andre halvgamle er immigranter og dermed naturligt bagude. Det giver mig anledning til lidt overvejelser.

Eleverne i vore danske skoler er bare, SÅ meget bedre til det der med it end hovedparten af lærerene. De er digitale indfødte, hvorimod alle os andre, de gamle lærere, er digitale immigranter. De er vokset op med teknologien og internettet, mens vi andre har måttet lære det. Vi har ikke den samme naturlige tilgang og den samme selvfølgelige og legende måde at udnytte it og internet på. I princippet burde de unge lære lærerne, hvordan det hele hænger sammen!

Moderne børn er digitalt indfødte... Eller?

Eller hvad?

Marc Prensky beskrev udtrykket tilbage i 2001 i artiklen ”Digital Natives, Digital Immigrants” (On the Horizon, MCB University Press, Vol. 9 No. 5, Oktober 2001)

Hvis man skal definere udtrykket helt kort, så handler det om: Unge mennesker der er født og opvokset med it og digitale hjælpemidler, som en naturlighed. Om det så præcist er 1980, 1985 eller noget helt andet kan være ret vanskeligt at ”pin-pointe” helt præcist, men de er afhængige af digitale kommunikationsteknologier for at tilgå information og for at interagere med andre ligesindede. De har specielle lærings-præferencer, som tilgodeser visuel og dynamisk information, de lærer hurtigt med teknologi og de multitasker og færdes både lokalt og globalt via internettet på samme tid. Påstanden er også at digitale indfødte tænker og behandler information grundlæggende anderledes end den forrige generation.

Denne type af unge mennesker behøver vi ikke at lære noget om teknologi – de kan det hele i forvejen!

Spørgsmålet er bare om det er sandt – er virkeligheden så overskuelig?

Jeg er ikke enig…

Udtrykket ”Digital Immigrants” er noget nær den største folkeforførende løgn, som skolesystemet har været udsat for i mange år! Altså hvis man spørger mig 🙂

Hvis de unge er så dygtige, så slipper vi andre jo for at lære. Hvis eleverne mestrer at gebærde sig i det hyperkomplekse tilbud af medier, så kan vi andre jo læne os trygt tilbage os sige: ”De er meget bedre end os, vi behøver ikke at gøre mere.” Det passer bare ikke, desværre. Verden er ikke så firkantet og jeg bliver i hvert fald utryg. Det kunne bare være så dejligt!

Det er sandt at de (fleste) unge mennesker i dag ikke er bange for teknologi, men det betyder ikke nødvendigvis at de er klar over hvordan de skal udnytte teknologien bedst, mest effektivt og etisk korrekt.

At hurtiglæse, skimme en tekst, uddrage essens, visualisere, håndtere egen digital identitet, kvalitetsvurdere hjemmesider, vurdere kilder, finde relevante hits, forstå nettets etikette, kvalitetsvurdere digitale produkter og… Det er ikke nødvendigvis kompetencer, som alle der er født efter 1980 automatisk besidder. Det er ikke nødvendigvis kompetencer, som udvikles blot fordi man altid har haft en computer på sit værelse og blot fordi man er sindssygt god til at finde ringetoner ti sin mobiltelefon på internettet.

Det er under alle omstændigheder ikke noget som min skolehverdag entydigt bekræfter. Nok snarere tværtimod.

Så altså ikke alle er enige i brugen af terminologien, sproget og de underliggende betydninger af digitale indfødte og digitale immigranter.

Lad os præcisere og ikke blot lulle med i forfladigende udtryk, som i sidste ende i det mindste er til diskussion…

Af Peter Holmboe

Teacher, media and tech-nerd, father, husbond and generally very happy :-)

6 kommentarer til “Digital Natives – et tåbeligt udtryk”

Enig! Og det er der faktisk også flere og flere forskere, der er. Man kan undre sig over den gennemslagskraft Marc Prenskys bog har haft.

En af de forskere, jeg kan anbefale dig at dykke ned i er Chris Jones – du kan finde noget her: http://oro.open.ac.uk/19890/

Og vores egen Thomas Ryberg http://www.cefu.dk/emner/tidsskriftet-ungdomsforskning/nyeste-udgaver/unge-og-teknologi/digitale-indfoedte—hvis-teknologien-er-i-blodet-hvad-saa-med-skolen.aspx

Hilsen Ulla

Jeg tænker, at vi måske skal til at se verden på en helt anden måde. Jeg ser digitaliseringen og brugen af forskellige medier som værktøjer til at nå et mål. Jeg synes lidt at vi i samfundet og også her på MIL har en tenden til at se på teknologien som det eneste sagligtgørende. Og vis vi på MIL tilegner os brugen af så meget teknologi som muligt så er det et mål i sig selv!

Men, men, men… Og her synes jeg vi lige skal stoppe op!

For jeg ser mig selv som en succesfuld Master i IKT og læring, så har jeg sat mig ud over teknologien og bruger den som et redskabt til at få mine budskaber og mine læringsmål ud til modtageren. Men ikke som et mål i sig selv!

Så om jeg er indfødt eller immigrant, ser jeg ikke som et issue. Men det er vigtigt for mig at jeg kan bruge teknologien til at opnå optimal læring hos mine kursister.

Hilsen
Rikke

Jeg er heller ikke helt enig. Det kan godt være at de unge i dag er bedre til at navigere rundt i de forskellige sociale medier, men det betyder ikke, at de bare er i stand til f.eks. at tage forskellige programmer i brug. Selv de mest simple programmer (forskellige web 2.0 tools) kan kræver en vis forståelse. Mine tidligere erfaringer med unge studerende på ca. 18-25 år gjorde mig opmærksom på, at det kan tage lige så lang tid at få disse unge studerende til at forstå, hvordan de tager disse programmer i brug i forbindelse med undervisningen. På den anden side var de positive over for at skulle kaste sig ud i kamp med disse programmer. Jeg tror, at man er generelt lidt for hurtig til at påstå at disse unge har særlige kompentencer, når det handler om IT og læring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »