En skærmoptager kan være god til mange forskellige ting.
Du kan bruge den til at lave præsentationer, små vejledninger eller længere strukturerede forløb om et eller andet emne. Dine skærmoptagelser kan du sende til andre, du kan dele via eksempelvis en hjemmeside eller du kan sende dem ud til alverden som podcasts – såkaldte screencasts.
Jeg har i nogle sammenhænge lavet dem til specifikke formål, men andre gange har jeg bedt mine elever om at producere screencasts, hvor de siddende ved deres computer, skal forklare eksempelvis en tekst, et billede eller fortælle hvordan det liiiige hænger sammen med den der engelsk grammatik. Typisk har de brugt gængse programmer som Word og Powerpoint som billedside og så har de snakket selv, som lydside. Når de er færdige med deres videoer, så har de afleveret til enten mig eller hele klassen, så vi allesammen har kunne nyde godt af de enkeltes guldkorn.
Jeg selv har brugt teknikken til at lave små vejledninger til Mac – dem kan du også finde her på min blog.
Hvis man er så heldig at have en Macintosh, så kan man lave rigtigt fine skærmoptagelser med QuickTime.
Alligevel kan det være rart med andre muligheder (også selvom man har en Mac). Jeg bruger et program der hedder ScreenFlow, som jeg synes godt om. Den store ulempe er at det koster penge, så hvad gør man så, hvis ikke man vil punge ud?
Her er et par muligheder
Screencast-o-Matic er nok min favorit af gratis og netbaserede skærmoptagere. Den er lige at gå til og kører fortrinligt på både Mac, Windows og Linux idet den blot skal bruge en browser. Det er ikke nødvendigt at installere en masse, som fylder på computeren og når det endelige resultat er færdigt kan man vælge om man vil gemme lokalt på sin egen computer, på YouTube eller hos Screencast-o-matic.
Når du skal bruge den klikker du blot på “Start Recording”. Din browser henter så en lille Java-applikation og du kan optage løs.
Du kan optage op til 15 minutter og jeg har efterhånden konstateret at hvis man ikke kan holde sig under 15 minutter, så skal man måske alligevel ikke lave en screencast – der er ihvertfald fare for at det bliver kedeligt at se og lytte til. Kan du alligevel ikke undvære at snakke i laaang tid, så kan man købe en Pro-konto, hvor du får længere taletid 🙂
Screenr er en tilsvarende gratis optager. Den optager på samme måde både skærm og lyd, når du har kørt et lille Java-program. Du kan enten oprette en konto eller du kan logge på med en eksisterende konto fra Twitter, Facebook, Yahoo eller Google.
Når du har klikket på optage-knappen, tælles der ned fra 3 og du har så 5 minutter til at fremføre dit budskab eller give din forklaring.
De små optagelser kan supernemt blive indlejret på andre hjemmesider og eksempelvis en blog.
Screenbird kan stort set det samme, som de to ovenstående, men her behøver du ikke engang at logge på. Tryk på start og du har mulighed for at optage så snart den har aktiveret et lille Java-program.
Når du har optaget kan du gemme din video lokalt på din computer eller den kan blive liggende hos Screenbird i op til 6 måneder. Hvis du vil forlænge opbevaringstiden og have flere muligheder, så kræves der også her en Pro-konto.
Present.me er en smule anderledes. Her er der tale om en service, hvor du både kan optage skærmen OG dig selv på samme tid. Man uploader en Powerpoint og så kan du gennemgå din præsentation foran din computer, hvor du så selv vil indgå, som en del af den endelige video med præsentation og en flot og vandkæmmet dig 🙂
Du kan optage regulær undervisning eller forelæsninger og dele med elever eller hvem man nu synes.
Generelt er skærmoptagerne en rigtigt fleksibelt værktøj og prisen taget i betragtning, så er det bare at kaste sig ud i det med ildhu og iver. Hvem ved? Måske det er det første spæde skridt ud i “The Flipped Classroom”?
God fornøjelse!
4 kommentarer til “Skærmoptager”
Tænker man kan bruge “skærmoptager” til at give respons på mine elevers skriftlige arbejder… i skriveprocessen.
Men hvor gemmer jeg, så de kan se og høre responsen? – og hvilket et af de gratis programmer, vil du anbefale til det?
Hilsen Lene
Tak for inspirerende blog…
Hej Lene
Tak for respons – jeg er glad for at du kan bruge sagerne til noget 🙂
I forhold til at bruge programmerne som responsværktøjerne, så har jeg gjort det på to måder.
Jeg brugte i ret lang tid Screencast-o-matic. Sandsynligvis var det mere eller mindre en tilfældighed – Screenr kan nogenlunde det samme på nogenlunde samme måde, men et eller andet ved screencast-o-matic tiltaler mig.
Jeg satte mig stort set bare med et åbent dokument – i mit tilfælde næsten altid et tekstbehandlingsdokument med en stil eller et brev eller noget. Og så snakker jeg bare og kører lidt op og ned og markerer og sletter og retter og… og… 🙂 Jeg har givet mig selv en max. snakketid på 3 minutter for at det ikke skal blive for langt og for meget. Og jeg forsøger faktisk at gøre det endnu kortere, men det kan godt være vanskeligt synes jeg. Finten er bare at holde det på en længde så det bliver personligt og relevant og alligevel så kort at eleven gider at lytte.
Efterfølgende gemmer jeg videoen lokalt på min computer og navngiver med elevens navn – det tager vel ca. 3,5 minut alt i alt pr. elev. Naturligvis forudsætter denne øvelse at jeg har læst tingene igennem forinden og at jeg til hver elev har noteret ganske kort, hvad det er jeg vil sige noget om. Det er ikke sådan at jeg laver manuskript, men jeg taler heller ikke bare “fra hoften”.
Den lokale video kan jeg så enten sende til eleven som en mail eller jeg kan lægge den i vores LMS, som er Fronter.
Jeg kunne for så vidt sagtens forestille mig at der er klasser, hvor det ikke vil være noget problem bare at lægge hele bunken i en delemappe på Dropbox eller sådan noget. Eller man kunne lave en klassekanal på YouTube, hvor man uploadede direkte fra Screencast-o-matic…
I dag gør jeg nogenlunde som ovenstående, med den ene forskel at jeg har købt et program som kan lidt mere end Screencast-o-matic. Jeg bruger enten “Screenflow” eller “Camtasia”. Begge dele kan lidt ekstra, som de gratis værktøjer ikke kan, men når jeg bruger dem så er det egentligt blot fordi jeg har vænnet mig til dem – ikke fordi de ekstra funktioner er nødvendige til responsarbejdet.
Nå… Jeg håber at det giver mening for dig.
Jeg vil ihvertfald ønske dig held og lykke!
-Peter
Hej Peter
Når du laver screencast, optager du så lyd og billede separat? Og i så fald, hvad laver du først?
Hej Peter
Jeg laver begge dele på samme tid.
Nogle gange redigerer jeg laaange pauser væk, men ellers så er det noget med at trykke start, snakke løs og så stoppe og dele.
Hvis du vil arbejde med Screencast-o-Matic, så kan du finde en vejledning her:
Du kan finde flere vejledninger etc. på http://www.Flipped-Learning.dk hvis du klikker på menupunktet “Ressourcer”.
Og eller så lad mig da også anbefale lidt litteratur:
Flipped Learning – Flip med Video
God fornøjelse og tak for din henvendelse!
-Peter